Mensen doen zaken met mensen. Een waarheid als een koe, om meerdere redenen. Mensen willen werken met degene met een duidelijk verhaal , degene die hen meerwaarde brengt en degene die ze het gunnen. Wil jij diegene zijn? Dan is het essentieel dat jouw verhaal (wat jij komt brengen) aansluit op wat jouw klant nodig heeft.
Klanten zijn tegenwoordig niet alleen meer op zoek naar de Wat (jij doet), maar ook de Wie en Waarom (wie zit erachter het bedrijf en en waar staat het bedrijf voor). Wil jij je klanten écht aanspreken? Dan zorg je dat jouw propositie in jouw communicatie naar buiten komt. Jouw leidraad daarin is een duidelijke merk- en communicatiestrategie, die is vastgelegd in een plan en steeds terugkomt. Die consistentie geeft rust en vertrouwen bij jouw (potentiële) klant. Want als ze niet precies weten waar ze ‘Ja’ tegen zeggen, waarom zouden ze dan überhaupt met jou in zee gaan?
In grote bedrijven is vaak een marketing afdeling die deze strategie opstelt, toepast en zorgt dat bijvoorbeeld het sales team de juiste tools heeft. In kleine ondernemingen is het eerder een enkele medewerker of eerder een medewerker die dit “er even bij doet”. Ik ben namelijk vaak die medewerker geweest! De realiteit daarvan is echter dat met de waan van de dag deze taak makkelijk naar de achtergrond verdwijnt. De taak krijgt daarmee niet voldoende aandacht waardoor ook het gehoopte resultaat uitblijft.
Marketing als geheel, jouw communicatiestrategie, jouw social media, campagnes, alles is bedoeld om jouw klant optimaal te bedienen. Ze niet alleen te betrekken, maar ook betrokken en tevreden te houden. Door de marketing op een tweede plan te zetten zet je eigenlijk ook je klant op het tweede plan. Daarnaast ontzeg je jouzelf mogelijkheid optimaal tot je recht te komen.